
Έντονη αντιπαράθεση σημειώθηκε στη συνεδρίαση λογοδοσίας του Δημοτικού Συμβουλίου Αγρινίου για την αλλαγή του λογοτύπου του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ., έπειτα από ερώτηση του επικεφαλής της παράταξης «Αγρίνιο Ανοικτό και Πράσινο», Δημήτρη Τραπεζιώτη. Ο κ. Τραπεζιώτης, πέρα από το ζήτημα του λογοτύπου, άσκησε κριτική και σε άλλες δραστηριότητες του οργανισμού. Μάλιστα, άφησε ξεκάθαρες αιχμές κατά του Καλλιτεχνικού Διευθυντή, Λευτέρη Γιοβανίδη, θέτοντας ερωτήματα για το αν οι ενέργειές του ξεπερνούν τα πολιτικά, ηθικά και θεσμικά όρια.
Ανέφερε: «Με αφορμή την αντικατάσταση του ιστορικού λογοτύπου του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ., τα σχόλια και τα ερωτήματα πολιτών που ζητούσαν απαντήσεις, εγείρουν εύλογα με τη σειρά τους ερωτήματα σε σχέση με τη θεσμική λειτουργία του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ., τη διαδικασία που ακολουθήθηκε, την τήρηση της νομιμότητας και της διαφάνειας. Δημιουργούνται προβληματισμοί σε σχέση με πράξεις και παραλήψεις παραγόντων που ίσως αγγίζουν τα όρια του ποινικού αδικήματος. Δεν θέλω να αντιδικήσω, ούτε να κάνω αντιπολίτευση για την αντιπολίτευση, ούτε να δημιουργήσω εντυπώσεις πριν ζητήσω να λάβω και δεν λάβω πειστικές εξηγήσεις. Είμαστε υποχρεωμένοι και έχουμε θεσμική ευθύνη να ελέγχουμε τη Δημοτική Αρχή. Καλόπιστα μου προκαλείται απορία. Γιατί με όλο το σάλο που δημιουργήθηκε ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης δεν άσκησε το δικαίωμα αυτό. Το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. είναι κορυφαίος πολιτιστικός θεσμός. Έχει ιστορική διαδρομή 45 ετών, με διαρκή παρουσία στο χώρο της τέχνης, με σπουδαία έργα που δημιούργησαν την πολιτιστική ταυτότητα του Αγρινίου. Είναι πολιτιστική παρακαταθήκη για το Δήμο. Το λογότυπο είναι έργο διακεκριμένου ζωγράφου, από την περιοχή μας. Δεν δικαιολογείται να αποκαθηλώνεται με αυτό τον τρόπο. Με αδιαφανείς διαδικασίες που ελέγχονται από πλευρά νομιμότητας. Ποια η ανάγκη που υπαγόρευσε την αντικατάσταση από έναν οργανισμό που ισχύει η αρχή της ισοβιότητας; Ποια ζητήματα αντιμετώπιζε το λογότυπο; Πού αδυνατούσε να απαντήσει; Δε συνιστά έλλειψη σεβασμού απέναντι στον διακεκριμένο ζωγράφο κ. Σταθόπουλο όταν αποκαθηλώνεται το έργο του χωρίς να υπάρχει ισοδύναμη πρόταση από άποψη αισθητική και εικαστική; Ποιο είναι το λογότυπο που αντικατέστησε το ιστορικό λογότυπο του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.; Πρόκειται για ένα κλειστό κύκλο σε σχήμα αυγού, που κατά τον εισηγητή κ. Γιοβανίδη συγκεντρώνει και εμπεριέχει όλα τα στοιχεία της ευρύτερης περιοχής. Δηλαδή είναι σήμα κατά την άποψή του πολυσημικό. Εγώ βλέπω το κεφάλι του Κύκλωπα. Ή τα χαϊμαλιά που φορούσαν τα παιδιά των λουλουδιών. Με αυτή την πολυσημικότητα ο καθένας βλέπει αυτό που θέλει. Με ποια διαδικασία επιλέχθηκε; Έχουμε δύο αποφάσεις. Μία που φέρεται ότι λήφθηκε ομόφωνα και μία άλλη που φέρεται να λήφθηκε κατά πλειοψηφία. Ποια ισχύει; Ποια αποτυπώνει τη βούληση των μελών του συμβουλίου του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.; Αν λάβουμε υπόψιν την καταγγελία του Εμπορικού Συλλόγου. Στην μεν πρώτη περίπτωση έχουμε εξ υπαρχής κατάρτιση πλαστού εγγράφου, στη δε δεύτερη περίπτωση έχουμε νόθευση. Και στις δύο περιπτώσεις καραμπινάτη πλαστογραφία. Ποιος το κατασκεύασε αυτό; Ένας γνωστός του καλλιτεχνικού διευθυντή από την Τρίπολη. Υπάρχει εντολή ανάθεσης; Με ποιο τίμημα και ποιες προδιαγραφές; Μήπως αυτή η δράση του κ. Γιοβανίδη υπερβαίνει κάποια όρια και δημιουργεί ζητήματα πολιτικά, ηθικά και θεσμικά; Για παράδειγμα με αφορμή την θεατρική παράσταση «Ελιά-Καπνός-Παναιτωλικός» προκύπτουν τρία ζητήματα. Πρώτον ότι πέραν της αντιμισθίας που λαμβάνει ως διευθυντής, έλαβε για την παράσταση αυτή με απόφαση του προέδρου κ. Σκαρτσάρη για την σκηνοθεσία του έργου 3.400 ευρώ. Επίσης ανατέθηκε σε αστική εταιρεία Ι.Κ.Ε. η οργάνωση της παράστασης σε εταιρεία με την επωνυμία “Θεατρικός Κύκλος” έναντι 7.400 ευρώ. Το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Αγρινίου με αυτή τη διαδρομή, εμπειρία και γνώση δεν μπορεί να δημιουργήσει μία παράσταση; Θα μας πει ποια είναι η εταιρεία αυτή, γιατί με βάση τα στοιχεία του ΓΕ.ΜΗ. συμμετέχει ο κ. Γιοβανίδης. Αν είναι έτσι υπάρχει θέμα. Ζητώ την παραίτηση και των δύο».
Παπαναστασίου: «Γίνατε συντηριτικούλης- Δε γνωρίζατε την ιστορία του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ., τώρα τη μάθατε»
Στα όσα ανέφερε ο Δημήτρης Τραπεζιώτης απάντησε αρχικά ο Δήμαρχος Αγρινίου, Γιώργος Παπαναστασίου: «Οφείλουμε να έχουμε πιο ήπιο λόγο και ειδικά για τέτοια θέματα. Έγινε μεγάλος ντόρος από κάποιους συμπολίτες μας. Όλα τα θέματα θα απαντηθούν από τον κ. Σκαρτσάρη, ορισμένα στοιχεία μπορεί να υπάρχουν πρόχειρα. Κατάλαβα ότι το θέμα -από την εισήγηση- δεν είναι το λογότυπο αλλά ο Γιοβανίδης. Επειδή καταλαβαίνω πραγματικά ποιος είναι ο λόγος. Και το θέμα που ανακινήθηκε από τον κ. Γιαννόπουλο, όχι τον Εμπορικό Σύλλογο, είναι ο Γιοβανίδης. Όλα θα τα εξετάσουμε. Ήμουν δύο θητείες πρόεδρος του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Αντίστοιχα και τότε γίνονταν αναθέσεις. Αν υπάρχουν παρεκκλίσεις δεν μπορώ να απαντήσω αν δεν τα δώ. Για το λογότυπο μου κάνει εντύπωση, μου φαίνεται ότι γίνατε συντηριτικούλης. Ισοβιότητα σε ένα σήμα; Είναι ιστορικό το λογότυπο του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.; Ξέρετε πότε έγινε; Επί θητείας Μοσχολιού. Το 2007-08. Τότε άλλαξε και ξέρετε τι έλεγαν κάποιοι; Ότι είναι σα τα φλιτζανάκια του Λουμίδη που είχε κάνει ο αντίστοιχος καλλιτέχνης. Το πρώτο λογότυπο επί Τσιτσιμελή μου αρέσει και είναι πολύ κοντά στο σημερινό. Ούτε ιστορικό είναι, ούτε ισόβιο ένα σήμα. Σας αποδεικνύω ότι έχει αλλάξει τρεις φορές, τώρα τέταρτη».
Εν συνεχεία ωστόσο, οι τόνοι ανέβηκαν κατακόρυφα, με τον δήμαρχο να επισημαίνει τα παρακάτω: «Πήρατε ένα θέμα που σήκωσαν κάποιοι στην επικαιρότητα για να “χτυπήσετε” τον κ. Γιοβανίδη. Έχουν αλλάξει άλλα δύο σήματα. Έχει δικαίωμα ένα συμβούλιο να προτείνει και να αλλάξει. Αν έγινε ένα λάθος και είπαν ότι ήταν ομόφωνο αντί για παμψηφεί, 8-1 ήταν, ο κ. Γιαννόπουλος αντέδρασε. Δεν εκπροσωπεί τον εαυτό του αλλά τον Εμπορικό Σύλλογο. Έχει μπει ως εκπρόσωπος φορέα σε ένα Δ.Σ. Αύριο μπορεί να είναι άλλος φορέας. Κάνουμε θέμα για το λογότυπο επειδή κάποιοι θέλουν να χτυπήσουν οποιονδήποτε καλλιτεχνικό διευθυντή. Έτσι θα πάμε και θα στρεβλώνουμε την ιστορία του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ; Το θέμα τέθηκε στο συμβούλιο. Οι 8, αν δεν κάνω λάθος, ψήφισαν υπέρ. Στις δικτατορίες θέλουν οι να επιβάλλονται οι μειοψηφίες. Δημοσιογραφικά λειτουργεί ο κ. Γιαννόπουλος; Θα κάνουμε ρεπορτάζ; Δε γνωρίζετε την ιστορία του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. και τώρα τη μάθατε. Δε θα σας επιτρέψω να συνεχίζεται αυτό που ξεκινήσατε να κάνετε. Το λογότυπο μπορεί να αλλάξει με δημοκρατική διαδικασία. Γνωρίζω τις τακτικές που ακολουθούνται ορισμένες φορές όταν πιανόμαστε αδιάβαστοι. Πόσο κόστισε η ανάθεση για το σήμα; 1.500 ευρώ. Τρελό ποσό για γραφίστα; Δεν είναι. Σε επόμενη συνεδρίαση θα έρθει ο κ. Γιοβανίδης εδώ για να εξηγήσετε τα θέματα που έθεσε σήμερα. Να τα θέσει όμως με τη νομότυπη διαδικασία».
Σκαρτσάρης: « Το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ δεν είναι πεδίο πολιτικής αντιπαράθεσης»
Ο πρόεδρος του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ, Ανδρέας Σκαρτσάρης παρουσίασε συνοπτικά τους λόγους γύρω από την απόφαση που ελήφθη για αλλαγή ενώ παράλληλα προς ενίσχυση των όσων είπε παρουσίασε και λογότυπα από άλλα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ της χώρας καθώς και αφίσα από παράσταση, στην οποία και το παλιό λογότυπο του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Αγρινίου αξιολογήθηκε ως μη λειτουργικό από τον γραφίστα που είχε την επιμέλεια. Ανέφερε ο κ. Σκαρτσάρης: «Η απόφαση για αλλαγή δεν πάρθηκε προ δέκα ημερών. Άρχισε από τον Οκτώβριο η διαδικασία, στο τελευταίο συμβούλιο αποφασίστηκε ότι θα είναι αυτό. Δεν υπήρχε ως θέμα, πάντα στις συνεδριάσεις βάζουμε διάφορα θέματα, καθώς το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. είναι ζωντανός οργανισμός. Η απόφαση λήφθηκε με απόλυτο σεβασμό στην ιστορία του θεσμού και με γνώμονα το μέλλον του. Το λογότυπο είναι βασικό εργαλείο επικοινωνίας της ταυτότητας. Το κοινό ενημερώνεται από μέσα κοινωνικής δικτύωσης, κινητά, εφαρμογές. Ένα σύγχρονο λογότυπο οφείλει να είναι λειτουργικό, ευδιάκριτο και αναγνωρίσιμο. Δεν είναι αισθητική επιλογή, μα στρατηγική επιλογή εξωστρέφειας του οργανισμού. Διαβάσατε και μόνοι σας τι εξυπηρετεί.
Για την παράσταση «Εκκλησιάζουσες», στην οποία δεν υπήρχε το λογότυπο του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Αγρινίου. «Ρωτήσαμε το γραφίστα γιατί δεν έβαλε το σήμα και έγραψε ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Αγρινίου κα μας απάντησε ότι το λογότυπο (σ.σ.: είχε το παλιό λογότυπο) δεν φαίνεται. Δεν μπορούσαμε να μείνουμε εκτός αυτών των απαιτήσεων. Οι εξελίξεις που έρχονται για τα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. δεν είναι θετικές. Πάμε για καταργήσεις των ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. και εμείς προσπαθούμε να το θωρακίσουμε. Να είναι εξωστρεφές, αναγνωρίσιμο, εξωστρεφές. Κάνουμε πολλές φορές υποθέσεις και δημοσιοποιούμε κρίσεις χωρίς που οδηγούν σε παρεξηγήσεις και άσκοπες εντάσεις. Μας θέσατε ερωτήματα βασιζόμενος σε υποθέσεις. Ο δημόσιος διάλογος οφείλει να στηρίζεται σε πραγματικά δεδομένα. Το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ δεν είναι πεδίο πολιτικής αντιπαράθεσης. Έχουμε επιλέξει να μην εμπλεκόμαστε σε τέτοιες καταστάσεις. Αναγνωρίζουμε ως μόνο δρόμο τον δημόσιο διάλογο θεσμικά. Οι αποφάσεις λαμβάνονται με γνώμονα την ενίσχυση, την εξωστρέφεια και την ενίσχυση του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Δεν ανήκει σε πρόσωπα και παρατάξεις, μα στους ανθρώπους και στις επόμενες γενιές. Ο γραφίστας που επιλέξαμε είναι από τους κορυφαίους στην Ελλάδα. Έχει κάνει πολλά λογότυπα. Εννοείται ότι το Αγρίνιο έχει γραφίστες και μάλιστα αξιόλογους. Για το ποσό τα ανέφερε ο Δήμαρχος, δεν χρειάζεται να τα επαναλάβουμε».
